Allah adalah perkataan dalam bahasa Arab yang merujuk kepada Tuhan Yang Satu. Kata Allah adalah kata ganti nama khas yang khusus untuk merujuk kepada Tuhan Yang Esa, yang telah mencipta, mentadbir dan memiliki alam semesta ini beserta isinya. Kata Allahbanyak dikenalkan didalam ajaran Islam, namun masyarakat Arab Kristian dan Arab Yahudi juga menggunakannya. Bagaimanapun kini, masyarakat Arab Kristian cuba menjauhkan penggunaan perkataan Allah dalam kitab suci mereka.[1] Di Indonesia dan Malaysia, terjemahan Kitab Bible dalam bahasa tempatan menggunakan perkataan "Allah" bagi menggambarkan God the Father walaupun dalam pengucapan seharian mereka lebih gemar menggunakan perkataan "Tuhan", "Lord" atau "God". Dalam terjemahan kitab Bible versi bahasa Melayu contohnya, perkataan "Allah" digunakan sebagai ganti kepada perkataan Bahasa Inggeris "God", dan ini masih lagi diperdebatkan. Impak jangka panjang jika ini dibenarkan adalah sangat besar dari apa yang sesetengah orang jangkakan, kerana terjemahan lain seperti the Pagan gods atau Zeus, King of the God boleh diterjemahkan sebagai allah-allah Pagan juga Zeus, Raja Segala Allah.
Perkataan Allah tidak boleh digunakan untuk menggambarkan jamak (banyak) atau melambangkan apa-apa jantina, atau dinamakan untuk apa-apa yang selain dari Tuhan. Asal perkataan Allah dari dua perkataan Arab; (Al-) yang memberi erti khusus dan (-ilaah) memberi erti Tuhan. Bagaimanapun terdapat pendapat yang berbeza dengan menekankan bahawa perkataan "Allah" itu kata khusus dan bukan terbentuk dari "al" dan "ilaah". Sebaik-baik translasi perkataan Allah itu ialah Tuhan yang Esa.
Mengikut kepercayaan Islam, Allah ialah Tuhan yang satu, yang disembah oleh umat Islam adalah Tuhan yang sama yang disembah oleh pengikutYahudi, Nasrani dan seluruh umat manusia sebelum kedatangan Muhammad. Islam menolak penjelmaan Tuhan di dalam rupa bentuk manusia atau sesuatu apa jua pun.
Etimologi
Dari segi teknikal linguastik, perkataan Allah adalah jamid iaitu ia unik tidak diambil dari mana-mana perkataan. Perkataan Allah bukan terbina dari "al-ilaah" sebagaimana yang dianggap oleh kebanyakan orang. Kerana itu perkataan Allah adalah khusus dan bebas. Dua abjab pertama iaitu "Al" dalam perkataan "Allah" tidak dapat dipisahkan dengan yang lain. Ia bukan seperti artikel pasti (definite article) "al-" dalam bahasa Arab (yang sama seperti "the" dalam bahasa Inggeris). Menurut tatabahasa Arab, perkataan "Allah" ini tidak boleh diumum, dikecil, dilelaki, diperempuan atau diterbitkan nama-nama lain daripadanya. Kalimah ‘Allah’ adalah bebas dari segi struktur tatabahasa dan maknanya.
Jika "Al" di dalam perkataan Allah adalah awalan tambahan, sebutan biasa "Ya Allah" adalah salah dari segi tatabahasa Arab kerana bentuk "Ya Al-Rahman" atau "Ya Al-Ilah" tidak dibenarkan dalam Bahasa Arab. Lagipun dengan mengatakan "Al-" sebagai awalan bermakna ada banyak tuhan yang berbeza yang boleh dipanggil Alihah (jamak bagi ilah). Ini tidak betul kerana Allah selama-lamanya nama bagi Tuhan yang Esa dan tidak pernah digunakan ke atas sesiapa kecuali Tuhan yang Esa. Arab musyrikin mempunyai banyak ilah atau tuhan tetapi tiada satu pun yang dipanggil Allah.
Contoh penggunaan
Contoh kata-kata yang menggunakan kata Allah:
- Allahu Akbar (الله أكبر) (Allah Maha Besar)
- Bismillah (بسم الله ) (Dengan nama Allah)
- Ya Allah (يا الله) (Wahai Allah)
- Insya Allah (إن شاء الله) (Jika dikehendaki Allah)
- Masya Allah (ما شاء الله) (Apa yang Allah kehendaki)
- Subhan Allah (سبحان الله) (Maha Suci Allah)
- Alhamdulillah (الحمد لله) (Pujian bagi Allah)
- Allahu A`lam (الله أعلم) (Allah lebih mengetahui)
- Jazaka Allahu Khairan (جزاك الله خيراً) (Semoga Allah membalas kamu dengan kebaikan)
Orang Islam tidak cuba menggambarkan Allah dalam apa cara sekalipun. Sebaliknya mereka hanya dituntut supaya beriman iaitu percaya dan membenarkan segala nama serta sifat Allah yang dinyatakan dalam nas-nas al-Quran dan Hadith yang jelas tanpa sebarang perincian, pengurangan, penyerupaan atau pengubahsuaian, sebaliknya beriman dengan semua nama dan sifat Allah yang telah dijelaskan sendiri oleh Allah dan RasulNya.
Persoalan tentang Pencipta (Tuhan)
Apabila kita melihat kepada segala sesuatu yang bersifat terbatas, akan kita simpulkan bahawa semuanya tidak azali. Sebab bila bersifat azali (tidak berawal dan tidak berakhir), tentu tidak mempunyai keterbatasan. Dengan demikian jelaslah bahawa segala yang terbatas pasti diciptakan oleh sesuatu yang lain. Sesuatu yang lain inilah yang disebut Al-Khaliq. Dialah yang menciptakan manusia, hidup, dan alam semesta.
Dalam menentukan keberadaan Pencipta ini akan kita dapati tiga kemungkinan.
- Pertama, Ia diciptakan oleh yang lain.
- Kedua, Ia menciptakan diri-Nya sendiri.
- Ketiga, Ia bersifat azali dan wajibul wujud.
Kemungkinan pertama bahawa Ia diciptakan oleh yang lain adalah kemungkinan yang bathil, tidak dapat diterima oleh akal. Kerana, bila benar demikian, tentu Ia bersifat terbatas. Begitu pula dengan kemungkinan kedua, yang menyatakan bahawa Ia menciptakan diri-Nya sendiri. Jika memang demikian bererti Dia sebagai makhluk dan Khaliq pada saat yang bersamaan. Suatu perkara yang jelas-jelas tidak dapat diterima. Oleh kerana itu, Al-Khaliq harus bersifat azali dan wajibul wujud. Dialah Allah SWT.
Sesungguhnya siapa saja yang mempunyai akal akan mampu membuktikan hanya dengan adanya benda-benda yang dapat diindera. Bahawa di balik benda-benda itu pasti terdapat Pencipta yang telah menciptakannya. Sebab, kenyataan menunjukkan bahawa semua benda itu bersifat serba kurang, sangat lemah, dan saling memerlukan. Ini saja sudah menunjukkan bahawa segala sesuatu yang ada hanyalah makhluk. Jadi untuk membuktikan adanya Al-Khaliq Yang Maha Pengatur, sebenarnya cukup hanya dengan mengarahkan perhatian manusia terhadap benda-benda yang ada di alam semesta, fenomena hidup, dan diri manusia sendiri. Dengan mengamati salah satu planet yang ada di alam semesta, atau dengan merenungi fenomena hidup, atau meneliti salah satu bagian dari diri manusia, akan kita dapati bukti nyata dan meyakinkan akan adanya Allah SWT
Tauhid dan Keesaan Allah
Beriman kepada Allah adalah Rukun Iman yang pertama. Beriman kepada Allah merangkumi tiga aspek keimanan iaitu:
- Tauhid Ar-Rububiyyah
- Tauhid Al-Uluhiyyah
- Tauhid Al-Asma' Was-Sifat
Tauhid Ar-Rububiyyah
Ia ialah pengesaan Allah dengan penciptaan, kerajaan dan pentadbiran; firman Allah: "Adakah lagi pencipta selain daripada Allah? Dia memberikan rezeki kepada kamu dari langit dan bumi. Tidak ada Tuhan melainkan Dia" [Fatir: 3], dan berfirman Allah: "Maka adakah sesiapa yang mencipta sama seperti sesiapa yang tidak mencipta? Maka tidakkah kamu semua ingat?" [An-Nahl: 17]
Tauhid Al-Uluhiyyah
Ia ialah pengesaan Allah dengan penyembahan [`ibadah], dengan hendaklah manusia tidak mengambil bersama Allah sesuatu pun yang disembahnya dan didekati kepadanya, sebagaimana dia menyembah Allah Ta`ala dan dia mendekat kepada-Nya, dan jenis inilah daripada tauhid yang orang-orang musyrikun telah sesat padanya, yang Nabi telah memerangi mereka dan menawan wanita-wanita, zuriat, harta, tanah dan negeri mereka, dan inilah tauhid yang dibangkitkan dengannya para rasul, dan diturunkan dengannya kitab-kitab.
Tauhid Al-Asma' Was-Sifat
- Lihat juga Asmaul Husna
Asmaul Husna
No. | Nama | Arab | Maksud |
---|---|---|---|
1 | al-Rahman | الرحمن | Maha Pengasih |
2 | al-Rahim | الرحيم | Maha Penyayang |
3 | al-Malik | الملك | Maha Merajai/Memerintah |
4 | al-Quddus | القدوس | Maha Suci |
5 | al-Salam | السلام | Maha Memberi Kesejahteraan |
6 | al-Mukmin | المؤمن | Yang Memberi Keamanan |
7 | al-Muhaimin | المهيمن | Maha Pemelihara |
8 | al-Aziz | العزيز | Maha Gagah |
9 | al-Jabbar | الجبار | Maha Perkasa |
10 | al-Mutakabbir | المتكبر | Maha Megah, Yang Memiliki Kebesaran |
11 | al-Khaliq | الخالق | Maha Pencipta |
12 | al-Barik | البارئ | Yang Melepaskan (Membuat, Membentuk, Menyeimbangkan) |
13 | al-Musawwir | المصور | Yang Membentuk Rupa (makhluknya) |
14 | al-Ghaffar | الغفار | Maha Pengampun |
15 | al-Qahhar | القهار | Yang Memaksa |
16 | al-Wahhab | الوهاب | Maha Pemberi Kurnia |
17 | al-Razzaq | الرزاق | Maha Pemberi Rejeki |
18 | al-Fattah | الفتاح | Maha Pembuka Rahmat |
19 | al-Alim | العليم | Maha Mengetahui (Memiliki Ilmu) |
20 | al-Qabid | القابض | Yang Menyempitkan (makhluknya) |
21 | al-Basit | الباسط | Yang Melapangkan (makhluknya) |
22 | al-Khafid | الخافض | Yang Merendahkan (makhluknya) |
23 | al-Rafik | الرافع | Yang Meninggikan (makhluknya) |
24 | al-Muiz | المعز | Yang Memuliakan (makhluknya) |
25 | al-Muzil | المذل | Yang Menghinakan (makhluknya) |
26 | al-Samik | السميع | Maha Mendengar |
27 | al-Basir | البصير | Maha Melihat |
28 | al-Hakam | الحكم | Maha Menetapkan |
29 | al-Adl | العدل | Maha Adil |
30 | al-Latif | اللطيف | Maha Lembut |
31 | al-Khabir | الخبير | Maha Mengetahui Rahasia |
32 | al-Halim | الحليم | Maha Penyantun |
33 | al-Azim | العظيم | Maha Agung |
34 | al-Ghafur | الغفور | Maha Pengampun |
35 | al-Syakur | الشكور | Maha Pembalas Budi (Menghargai) |
36 | al-Ali | العلى | Maha Tinggi |
37 | al-Kabir | الكبير | Maha Besar |
38 | al-Hafiz | الحفيظ | Maha Menjaga |
39 | al-Muqit | المقيت | Maha Pemberi Kecukupan |
40 | al-Hasib | الحسيب | Maha Membuat Perhitungan |
41 | al-Jalil | الجليل | Maha Mulia |
42 | al-Karim | الكريم | Maha Pemurah |
43 | al-Raqib | الرقيب | Maha Mengawasi |
44 | al-Mujib | المجيب | Maha Mengabulkan |
45 | al-Wasik | الواسع | Maha Luas |
46 | al-Hakim | الحكيم | Maka Bijaksana |
47 | al-Wadud | الودود | Maha Pencinta |
48 | al-Majid | المجيد | Maha Mulia |
49 | al-Bais | الباعث | Maha Membangkitkan |
50 | al-Syahid | الشهيد | Maha Menyaksikan |
51 | al-Haq | الحق | Maha Benar |
52 | al-Wakil | الوكيل | Maha Memelihara |
53 | al-Qawi | القوى | Maha Kuat |
54 | al-Matin | المتين | Maha Teguh |
55 | al-Wali | الولى | Maha Melindungi |
56 | al-Hamid | الحميد | Maha Terpuji |
57 | al Muhsi | المحصى | Maha Menghitung |
58 | al-Mubdik | المبدئ | Maha Memulai |
59 | al-Muid | المعيد | Maha Mengembalikan Kehidupan |
60 | al-Muhyi | المحيى | Maha Menghidupkan |
61 | al-Mumit | المميت | Maha Mematikan |
62 | al-Hai | الحي | Maha Hidup |
63 | al-Qayyum | القيوم | Maha Mandiri |
64 | al-Wajid | الواجد | Maha Penemu |
65 | al-Majid | الماجد | Maha Mulia |
66 | al-Wahid | الواحد | Maha Esa |
67 | al-Ahad | الاحد | Maha Esa |
68 | al-Samad | الصمد | Tempat Meminta |
69 | al-Qadir | القادر | Maha Menentukan, Maha Menyeimbangkan |
70 | al-Muqtadir | المقتدر | Maha Berkuasa |
71 | al-Muqaddim | المقدم | Maha Mendahulukan |
72 | al-Muakhir | المؤخر | Maha Mengakhirkan |
73 | al-Awwal | الأول | Maha Awal |
74 | al-Akhir | الأخر | Maha Akhir |
75 | al-Zahir | الظاهر | Maha Nyata |
76 | al-Batin | الباطن | Maha Ghaib |
77 | al-Wali | الوالي | Maha Memerintah |
78 | al-Mutaali | المتعالي | Maha Tinggi |
79 | al-Bar | البر | Maha Penderma |
80 | al-Tawwab | التواب | Maha Penerima Taubat |
81 | al-Muntaqim | المنتقم | Maha Penyiksa |
82 | al-Afu | العفو | Maha Pemaaf |
83 | al-Rauf | الرؤوف | Maha Pengasih |
84 | Malik al-Mulk | مالك الملك | Penguasa Kerajaan (Semesta) |
85 | Zu al-Jalal wa al-Ikram | ذو الجلال و الإكرام | Pemilik Kebesaran dan Kemuliaan |
86 | al-Muqsit | المقسط | Maha Adil |
87 | al-Jamik | الجامع | Maha Mengumpulkan |
88 | al-Ghani | الغنى | Maha Berkecukupan |
89 | al-Mughni | المغنى | Maha Memberi Kekayaan |
90 | al-Manik | المانع | Maha Mencegah |
91 | al-Dar | الضار | Maha Memberi Derita |
92 | al-Nafik | النافع | Maha Memberi Manfaat |
93 | al-Nur | النور | Maha Bercahaya (Menerangi, Memberi Cahaya) |
94 | al-Hadi | الهادئ | Maha Pemberi Petunjuk |
95 | al-Badik | البديع | Maha Pencipta |
96 | al-Baqi | الباقي | Maha Kekal |
97 | al-Waris | الوارث | Maha Pewaris |
98 | al-Rasyid | الرشيد | Maha Pandai |
99 | al-Sabur | الصبور | Maha Sabar |
No comments:
Post a Comment